Przewodnik 1824 dla 18xx graczy Rodzaje pociągów. Istnieją dwa rodzaje pociągów: pociągi normalne i pociągi G (mają osobne karty) • Trasa G-pociągu musi obejmować Kopalnię Węgla na jednym (i tylko jednym) końcu. Może obejmować taką liczbę miast i miasteczek (w tym daleką trasę) jak numeru pociągu. • Firma która ma G-pociąg otrzymuje do skarbca kwotę z kopalni węgla (wyższa od fazy 5). Nie jest ona uwzględniana w przychodach firmy podczas wypłaty dywidendy. • Normalne pociągi nigdy nie jadą do kopalni węgla. Liczą małe miasta w liczeniu długości trasy. • Trasa każdego rodzaju pociągu musi zawierać stację firmy będącej właścicielem. • Trasa nie może obejmować dwóch dużych miast na tym samym heksie. Dostępność i przestarzałość pociągu. • Normalne pociągi jak 1830. Liczba 10-pociągu jest nieograniczona ale 5g-pociąg jest ograniczony. • Na końcu każdego zestawu OR wyeksportuj (usuń z gry) normalny pociąg. (Nie rób tego, jeśli nie kupiono jeszcze 2-pociągu.) • Dostępność pociągów g zależy od zakupu lub eksportu normalnych pociągów. Możesz kupić 1g-pociąg , tylko gdy ktoś kupi 2-pociąg i tak dalej... • W tym samym czasie może być dostępnych wiele rodzajów pociągów g nowych z banku! • Starzenie się pociągów jest spowodowane zakupem lepszego pociągu tego samego rodzaju. Jednak (na przykład) zakup 5g-pociągu, jeśli poprzedza zakup pierwszego 4g-pociągu, spowoduje utratę przydatności każdego pociągu g, który zakup 4g-pociągu uczyniłby przestarzałym. • Zakupy pociągów g nie mają wpływu na normalną dostępność pociągów. • Koleje Węglowe mogą kupować tylko pociągi g; inne firmy mogą kupować i używać dowolne z nich. Zakup i wymiana pociągu. • Każda firma musi posiadać pociąg na koniec swojej tury, jeśli może (koleje górskie nie mogą posiadać pociągów, a jeśli nie będzie pociągu g-do kupienia, to kolej węglowa nie musi go kupować) Pociągi kupuje się od banku lub innych firm. • Raz podczas OR firma może oddać pociąg, aby kupić lepszy i tego samego rodzaju z banku. Zmniejsza to koszt nowego pociągu o połowę wartości oddawanego pociągu, który jest usuwany z gry. • Ta wymiana ma miejsce podczas akcji zakupu pociągu (przed, po, lub pomiędzy zwykłymi zakupami pociągów). • Wymiana może mieć być dokonana, nawet jeśli firma jest na limicie pociągów. • Pociągi zakupione od firmy z innym prezesem kupujemy po wartości nominalnej. Finansowanie awaryjne. Jeśli Twoja firma nie ma pociągu, może wybrać dowolny dostępny pociąg do kupienia. Jeśli nie stać go na ten pociąg, obowiązują zasady finansowania awaryjnego. • Uzupełniasz niedobór osobiście (i nie możesz przepłacić). • Jeśli dostępnych jest kilka różnych pociągów (z banku lub innych firm), wybierasz, który chcesz kupić. Nie możesz zapłacić więcej niż wartość nominalna. • Jeśli posiadane środki pieniężne są mniejsze niż niedobór, możesz sprzedać akcje w celu wyrównania deficytu (sprzedaż akcji jest opcjonalna). Taka sprzedaż nie może zmienić prezesa żadnej firmy. Nie ma bankructwa, brakująca kwota to dług z 50% odsetkami (w zaokrągleniu). W kolejnych SR nie ma obowiązku sprzedaży akcji w celu spłacenia długu, ale nie można kupować nowych akcji w czasie zadłużenia. Kolejne 50% odsetek od niespłaconego długu jest naliczane na końcu każdej SR. Wszelkie długi pozostające na koniec gry zostaną odjęte od wartości netto. Firmy Istnieje pięć rodzajów spółek: koleje górskie, koleje węglowe, Pre-Staatsbahnen, koleje regionalne i Staatsbahnen. • Koleje górskie to firmy prywatne, którze płacą stałe dywidendy. • Koleje węglowe i Pre-Staatsbahnen to małe firmy jednoudziałowe z jedną stacją. Każda może posiadać dwa pociągi, dywidendy wynoszą 50/50. • Koleje regionalne i Staatsbahnen to duże firmy. • Koleje węglowe zamieniają się w certyfikaty dyrektora dla powiązanych z nimi kolei regionalnych (od fazy 3, ale nie później niż na początku fazy 5) • Pre-Staatsbahnen zamieniają się w certyfikaty dla powiązanych z nimi Staatsbahnen (na początku Fazy 4, 5 lub 6, w zależności od Staatsbahn.) Koleje Górskie. (Sześć w grze dla 4 lub 5 osób lub cztery w grze dla 3 lub 6 osób). • Koszt: 120 USD, każda wypłaca dywidendę w wysokości 25 USD na początku każdej OR. • W fazie 3 zamiast zakupu w SR możesz wymienić kolej górską na certyfikat 10% w dowolnej kolei regionalnej. • Na początku fazy 4 wymień każdą pozostałą kolej górską jak wyżej, w kolejności od 1 do 6. Koleje Węglowe (4 po jednym na każdym heksie kopalni węgla). • Kupujący ustala cenę na 120 USD, 140 USD, 160 USD, 180 USD lub 200 USD. Oznacz przyszłą początkową cenę akcji dla powiązanej kolei regionalnej na 50% ceny kolei węglowej. • Umieść żeton na powiązanej kopalni węgla. Kolej Węglowa może uruchamiać (i może tylko kupować) pociągi g, dzieląc dochód 50/50 między właściciela i firmę (firma otrzymuje również pieniądze z Kopalni Węgla). Zaczyna się od pociągu 1 g z kapitałem = wybranej cenie minus 120 USD. • Począwszy od fazy 3, zamiast zakupu SR, możesz wymienić kolej węglową na certyfikat dyrektora w powiązanej kolei regionalnej. Umieść zasoby Kolei Węglowej na karcie Kolei Regionalnej i usuń jej żeton z gry. • Na początku Fazy 5, wymień każdą pozostałą Kolej Węglową jak wyżej. Jeśli to uruchomi firmę to zaczyna ona operować w następnej OR. Pre-Staatsbahnen. (Siedem dostępnych, związanych z trzema przyszłymi Staatsbahnen.) • Sd1, Sd2 i Sd3 są powiązane z przyszłym Sd Staatsbahn. • Ug1 i Ug2 są powiązane z przyszłym Ug Staatsbahn. • Kk1 i Kk2 są powiązane z przyszłym Kk Staatsbahn. • Sd1, Ug1 i Kk1 kosztują 240 USD. Pozostałe kosztują 120 USD. • Umieść żeton na zaznaczonym polu. Firma zaczyna od kapitału równego cenie zakupu, ale nie ma pociągu. • Na początku fazy 4 wymień Sd1 na udział Sd Director i każdy z Sd2 i Sd3 na 10% udziałów. Firma wypływa, jeśli jakiś gracz posiada co najmniej 20% (nawet jeśli mniej niż 50% jest w rękach gracza. Jeśli jednak żaden gracz nie ma więcej niż 10%, SD nie zaczyna operować, dopóki ktoś nie będzie miał 20%.) Umieść zasoby Staatsbahnen na karcie SD i zamień ich tokeny. Sd zaczyna w następnej OR. • Na początku fazy 5 wymień Ug pre-Staatsbahnen jak wyżej. • Na początku fazy 6 wymień Kk pre-Staatsbahnen jak wyżej. Koleje regionalne z powiązanymi kolejami węglowymi. (Do czterech dostępnych, po jednej na każdą kolej węglową wybraną na początku gry) • Początkowa cena akcji to połowa ceny zapłaconej za Kolej Węglową. • Zarezerwuj cert. prezesa na przyszłą wymianę. Kolej regionalna nie może działać, dopóki nie nastąpi konwersja, a ponadto 50% udziałów nie znajdzie się w rękach graczy. Jeśli ten warunek zostanie spełniony podczas OR w wyniku konwersji wywołanej przez rozpoczęcie Fazy 5, firma działa w następnej OR. • Firma zaczyna od kapitału równego 8-krotności początkowej ceny akcji, powiększonej o gotówkę i pociągi z powiązanej kolei węglowej. • Kiedy firma po raz pierwszy działa, umieść swoją stację domową w zaznaczonym miejscu (nie w kopalni węgla!) Koleje regionalne bez powiązanych kolei węglowych. (Co najmniej jeden dostępny, BH, plus jeszcze jeden za każdą Kolej Węglową, która nie zostanie zabrana na początku gry.) • Pierwszy zakupiony certyfikat musi być certyfikatem dyrektora. Jeśli to kupisz, ustaw cenę na 60 USD, 70 USD, 80 USD, 90 USD lub 100 USD i zapłać dwukrotnie tę kwotę za certyfikat dyrektora. Dzięki temu 10% certyfikatów jest dostępnych do zakupu. Kolej regionalna działa po tym, jak 50% udziałów jest w rękach graczy. • Firma zaczyna od kapitału równego 10-krotności początkowej ceny akcji. • Gdy firma po raz pierwszy działa, umieść swoją stację startową. Staatsbahnen. (Trzy dostępne.) • Każda wypływa się na końcu OR, w której następuje wymiana pre-Staatsbahn (jeśli ktoś jest właścicielem 20%). Początkowa cena akcji wynosi 120 USD. • Zarezerwuj certyfikat dyrektora dla właściciela powiązanego nr 1 pre-Staatsbahn i 10% certyfikatów dla właściciela (-ów) innych powiązanych pre-Staatsbahnen. Nie należy rezerwować certyfikatów dla powiązanych z nimi Staatsbahnen, które nie są pobierane na początku gry,. • Gracz z największą ilością zostaje prezesem. W przypadku remisu, gracz, który wymienił pre-Staatsbahn o najniższym numerze, jest dyrektorem. Jeśli nadal jest remis, określ dyrektora w kolejności priorytetu. • Otrzymuje kapitał równy 120 USD razy liczba niezarezerwowanych certyfikatów (240 USD za niezarezerwowany certyfikat dyrektora) plus gotówkę, pociągi i stacje z powiązanych pre-Staatsbahnen. Jeśli dwa żetony znajdują się na tym samym heksie, zwróć jeden na kartę. Jeśli na początku gry nie zostaną uruchomione żadne pre-Staatsbahnen, wtedy, gdy firma po raz pierwszy działa, umieść swój token domowy w miejscu związanym z pre-Staatsbahn # 1. Pierwsza runda inicjalna. Rozpocznij grę od draftu. Określ kolejność gry, rozdziel początkową gotówkę i rozłóż: • Wszystkie mniejsze spółki (cztery koleje węgla i siedem pre-Staatsbahnen.) • Odpowiednią liczbę kolejek górskich (4 lub 6, w zależności od liczby graczy). • Certyfikat dyrektora i osiem certyfikatów 10% dla kolei regionalnej BH. Gracze na zmianę biorą jedną kartę i płacą za nią (lub pasują) Pierwsze okrążenie przebiega w odwrotnej kolejności, a następnie w kolejności priorytetów (np. 4- 3-2-1, 1-2-3-4, 1-2-3-4.) Nie można kupić certyfikatów BH 10%, dopóki certyfikat dyrektora nie zostanie kupiony i nie zostanie ustalona cena akcji. Następnie: Odrzuć z gry wszystkie koleje węgla, Pre-Staatsbahnen i koleje górskie, które nie zostały kupione w tej rundzie. Dla każdej odrzuconej kolejki węglowej powiązana kolej regionalna staje się dostępna do zakupu. Dla każdego odrzuconego pre-Staatsbahn odpowiedni certyfikat Staatsbahn staje się dostępny do normalnego zakupu. Po tej wstępnej rundzie następuje jedna OR. Przez resztę gry jak w 1830. Rundy operacyjne. Kolejność gry podczas rundy operacyjnej jest następująca: • Koleje Górskie wypłacają dywidendy. • Koleje węglowe działają w kolejności numerycznej. • Pre-Staatsbahnen działają w kolejności Sd1, Sd2, Sd3, Ug1, Ug2, Kk1, Kk2. • Duże firmy działają w kolejności malejącej ceny akcji (jak 1830). Jeśli wypłacają dywidendy, żadne pieniądze nie trafiają do skarba z wyjątkiem pieniędzy z kopalni węgla. Cena akcji zmienia się w prawo, jeśli dywidenda jest wypłacana, i w lewo, jeśli dywidenda nie jest wypłacana. Kupowanie i sprzedaż akcji. • Podczas swojej tury możesz sprzedać tyle, ile chcesz, a następnie kupić jeden certyfikat lub wymienić jeden. Alternatywnie możesz spasować. • Kupuj lub sprzedawaj akcje po bieżącej cenie. Sprzedane akcje zwracają się do banku; nie ma różnicy między akcjami, które zostały sprzedane, a akcjami, które nigdy nie zostały kupione. • Nie możesz sprzedawać udziałów w firmie, która nie działała. • Limit 50% firmy w banku. • Nie możesz kupować udziałów w firmie, którą sprzedałeś w tym samym SR. • Możesz kupować lub sprzedawać tylko akcje spółki, która ma cenę akcji, chyba że kupujesz certyfikat dyrektora kolei regionalnej, w którym to przypadku ustalasz cenę akcji. • Nie możesz przekroczyć limitu certyfikatu (jeśli stracisz Dyrektora, musisz sprzedać w następnej turze w SR). • Nie możesz kupować akcji, jeśli posiadasz już 60% firmy. Możesz jednak nadal wymieniać udziały w tej firmie. Możesz w ten sposób posiadać do 100% dużej firmy. • Cena akcji przesuwa się o jedno miejsce w dół za każdy sprzedany pakiet (nie jedną akcję). • Pod koniec rundy akcji cena przesuwa się o jedno pole w górę, jeśli gracze są właścicielami wszystkich akcji. Koniec gry Gra kończy się po tym, jak bankowi zabraknie pieniędzy. Zagraj do końca serii OR.